Was deze informatie nuttig voor jou? Beoordeel hier ➭
( votes)Wat is een KPI?
KPI is de afkorting van Key Performance Indicators, met andere woorden kernprestatie indicatoren.
In het algemeen wordt dit geassocieerd met het meten van resultaten. In realiteit zou het echter beter geassocieerd worden met doelen; zo kan je snel zien hoe ver je nog van je doel verwijderd bent.
Een voorbeeld:
Stel dat mijn doel het volgende is: ik wil 6 verkopen per maand uit mijn nieuwsbrief halen.
Ik kan het resultaat (geslaagde verkopen) alleen maar meten aan het einde van deze periode.
Maar tijdens de periode kan ik wel kijken naar “relevante indicatoren” om te zien of mijn doel bijna behaald is of niet.
Wanneer mijn communicatie via mail verloopt, kunnen mijn indicatoren de volgende zijn: openingsrate van de mails, klikken op video’s, klikken op ‘koop nu’, het aantal comments of vragen die ik krijg…
Later kan je verbanden beginnen zien. Bijvoorbeeld: wanneer de openingsrate ongeveer 20% is, weet ik dat er 2 mensen zullen kopen.
Wanneer je er dan in slaagt om de openingsrate naar 40% op te trekken, verdubbelen meteen ook je aantal verkopen.
In dit geval is de openingsrate een kernindicator die je kan helpen om je doelen te behalen. Stel jezelf vragen over deze kernindicator en onderneem actie. Wat kan ik doen om de openingsrate te verhogen? Moet het onderwerp beter? Moet ik de nieuwsbrief op een ander moment versturen? Heb ik een copywriter nodig die mijn teksten kan verbeteren?
Welke KPI’s kan ik meten voor mijn e-mailmarketing?
In principe kan je alles meten, maar ik raad KMO’s aan om de 4 belangrijkste in de gaten te houden: openingsrate, clickrate, ROI en engagement.
Openingsrate = Open Rate
De (gemiddelde) openingsrate van een nieuwsbrief toont aan hoeveel (unieke) e-mails er geopend zijn. Je deelt dat getal door het aantal verstuurde mails min het aantal teruggekeerde mails. Is je percentage lager dan 20%, dan zal je actie moeten ondernemen om dit naar boven te trekken. Is je percentage hoger dan 30%, dan zit je boven het gemiddelde en scoort je nieuwsbrief zeer goed.

CTR = Click to open rate
Het uiteindelijke doel van elke mail is echter conversie. CTR (click through rate) meet de relevantie van een e-mail. Je deelt het totale aantal kliks door het aantal geopende mails en doet dit maal 100. Dit percentage toont hoe effectief de boodschap van je mail was en of het de interesse van je lezers gewekt heeft. Want wie klikt, wil graag meer informatie te weten komen.

CTOR (click to open rate) houdt enkel rekening met unieke clicks. Want iemand kan je mail bijvoorbeeld lezen, doorklikken maar dan niet de hele blogpost lezen omdat hij te weinig tijd heeft. Wanneer hij dan later nog eens klikt, stijg het aantal totale kliks, maar niet het aantal unieke kliks. Zo krijg je geen vertekend beeld.
Met deze KPI meet je dus of je call to actions (CTA) en buttons effectief zijn.

ROI
De Return on Investment (ROI) meet of je genoeg uit je investering gehaald hebt en of die winstgevend was.
Stel dat je 1000 euro geïnvesteerd hebt in iets dat je 3000 euro opgeleverd heeft. Dan meet je je ROI door de winst van je investering min de kosten van je investering te delen door de kosten van de investering. Dat getal doe je maal 100. Zo krijg je je percentage ROI. In ons voorbeeld zou dit dan zijn (3000-1000)/1000 = 2 x 100 = 200%.
Met een ROI van 200% heb je dus 200% winst gemaakt op je oorspronkelijke investering. Met andere woorden: per euro die je investeerde, kreeg je twee euro terug.
Wanneer je nu een negatieve ROI hebt, betekent dit dat je verlies maakt. En wanneer die dicht bij nul ligt, is de investering eveneens niet zo aantrekkelijk…
Het is belangrijk dat je voor de kosten van je investering rekening houdt met alle elementen: e-mailmarketingprogramma’s, beelden, copywriters, programmeerders, je eigen werkuren… Zelfs wanneer je bijvoorbeeld ook een social media campagne gelanceerd hebt om je verkoop te boosten, moet je die meerekenen. Al die elementen hielpen namelijk om je verkopen te doen stijgen.

Engagement
De engagement rate meet in hoeverre je e-mails reactie uitlokken. Dit cijfer vergelijkt het aantal kliks en de statistieken van je website om het aantal van je abonnees te meten die antwoorden op je call to actions. Het analyseert het aantal acties om te zien of je lezers je content waardevol vinden.
Met andere woorden: een betrokken lezer is iemand die je mails opent, doorklikt naar je site of online interageert met je merk. Hoogstwaarschijnlijk kopen ze ook af en toe bij jou en steunen ze je merk of raden het aan bij hun netwerk.
Het aantal kliks vertelt namelijk niet het hele verhaal, want je weet niet wat er gebeurt eens ze doorgeklikt hebben. Om de betrokkenheid van je lezers te weten, moet je dus ook hun koopgedrag, het aantal websitebezoeken, de tijd die ze op je website spenderen en het aantal interacties op social media meten.
Hieronder geef ik je een aantal elementen die je kan veranderen om de betrokkenheid van je lezers bij je e-mailmarketing campagnes te verhogen.
Maar eerst en vooral: hoe deel je je lezers in wat betreft engagement? Want voor je je engagement rate wil verhogen, moet je weten wat voor jou een ‘goede’ lezer en een ‘slechte’ lezer is. Om dit te weten te komen, kunnen we kijken naar hun gedrag van het afgelopen (half) jaar. Mensen die recent ingeschreven zijn, zijn als het ware een beetje ‘verliefd’: ze hebben jouw info net ontdekt en openen praktisch iedere mail die ze van jou ontvangen. Na een tijdje neemt die eerste fase van verliefdheid af en daalt ook hun interesse en engagement. Het is dan aan jou om ze opnieuw te overtuigen van de waarde die je biedt. We verdelen de lezers uiteindelijk in drie groepen in:

A - Fans : hoog engagement
- Openen je e-mails regelmatig. Voor mij is regelmatig dat ze meer dan 70% van mijn mails openen.
- Klikken op de links van je call to action: downloaden, lezen, bekijken…
- Delen de inhoud van je e-mails op social media.
- Volgen je op social media.
B - Nieuwsgierigen: laag engagement
- Openen minstens 50% van je mails, maar zeer onregelmatig.
- Hun clickrates liggen lager dan het gemiddelde.
- Delen de inhoud van je e-mails niet op social media.
C - Ongeïnteresseerden: zonder engagement
- Hebben in de laatste zes maanden geen enkele mail geopend.
- Reageren of communiceren op geen enkele wijze met jou.
De eerste groep zijn ongetwijfeld je beste klanten en de mensen die het meest aan mond-aan-mondreclame doen. Na je moeder zijn ze je grootste fans. Je hebt met hen een goede relatie en bijna alles wat je doet vinden ze leuk.
De tweede groep is wel geïnteresseerd, maar je moet ze nog overtuigen dat jij dé oplossing hebt voor hun probleem.
De derde groep komt waarschijnlijk bij je terecht omdat ze ooit eens een freebie gedownload hebben die ze interessant vonden. Ze willen echter niets extra’s te weten komen over jou en je bedrijf. Doe nog een laatste poging om hun interesse aan te wakkeren, maar als ze niet reageren, verwijder ze dan uit je lijst. Zij willen je niet én Je hebt ze niet nodig.
Tips om je KPI’s voor e-mailmarketing te verbeteren
We geven je graag 6 tips mee om de KPI’s van je e-mailmarketing campagnes te verbeteren:
A - Experimenteer met verschillende onderwerpen en verzendtijden
Gebruik A/B-testing om te zien welke onderwerpen en tijdstippen je openingsrate, clickrate en verkopen doen stijgen.
B - Segmenteer je lezers
Deel je lezers in volgens interesseveld. Zo ontvangen zij alleen informatie die ze waardevol vinden. Je kan e-mailmarketing campagnes sturen volgens hun gedrag (openen van mail, klikken op links…), volgens hun profiel, volgens hun online aankoopgedrag… Wanneer je ‘etiketten’ of verschillende lijsten gebruikt om je lezers in te delen, kan je er voor kiezen om je mails alleen maar naar bepaalde segmenten te sturen of naar allemaal.
C - Onderzoek de interesse van je lezers
Vind je het moeilijk om je lezers zelf in te delen? Stuur dan een mail naar je volledige lijst en vraag hen zelf een keuze te maken.
Vraag aan je lezers welke content ze willen lezen op je blog en gebruik die resultaten om segmenten te creëren voor specifieke campagnes.
D - Re-activeer slapende lezers
Stuur een overtuigende heractiveringsmail naar je lezers die je laatste drie e-mailmarketing campagnes niet geopend hebben. Vraag hen welke content of producten/diensten ze graag willen zien, zodat je hun interesse kan wekken met specifieke e-mailcampagnes.
E - Controleer welke e-mailfrequentie voor jou het beste werkt
Iedere doelgroep is anders. Het is dus aan jou om te testen wat het beste werkt voor jouw lezers. Stuur eens meer/minder mails dan je normaal doet en controleer je statistieken om te zien hoe je frequentie de openingsrate en clickrate beïnvloedt.
F- Wees gul en beloon je trouwe lezers
Iedereen ontvangt graag een cadeautje. Stuur af en toe eens een kortingscode, promotie of geschenkje naar je lezers. Zo blijven ze trouw, lezen ze je content en blijven ze tevreden.
Wil je graag wat hulp bij het bepalen van je KPI’s voor e-mailmarketing campagnes?
Aarzel dan niet om ons te contacteren. We helpen je graag je doelen te bereiken. Want doelen bereiken, dat is geen illusie. Dat is mogelijk.
Vond je dit artikel interessant? Dan zouden we het appreciëren mocht je ons vijf sterren geven en dit artikel delen op social media.
Heb je nog een vraag of wil je graag je mening met ons delen? Reageer dan hieronder. We antwoorden je met veel plezier.

Recent commentaar