Was deze informatie nuttig voor jou? Beoordeel hier ➭
( votes)Begin nu al met het plannen van je eindejaarscampagne!
Nee, het is geen grapje. Het is het beste wat je kan doen: nu al je eindejaarscampagne beginnen plannen.
Deze week werd bekend gemaakt dat het nog maar 100 dagen duurt voor ‘De warmste week’ van Music for Life opnieuw start: zij zijn dus al begonnen met hun campagne 😉
Ook voor jou zijn er dus nog maar een grote drie maanden voor het opnieuw Kerstmis is.
En voorbereiding is de key to success. Enkele voorbeelden:
- De mode-industrie maakt nu al ontwerpen voor herfst 2019. Zij lopen dus een jaar voor.
- Supermarkten beginnen meestal een half jaar op voorhand aan de voorbereidingen van hun campagnes. Zo denken zij nu bijvoorbeeld al opnieuw aan Pasen.
- Grote winkelketens plaatsen hun bestellingen al zes tot negen maanden op voorhand.
Waarom moet je nu al beginnen met het voorbereiden van je eindejaarscampagne?
- Wie niet sterk is, moet slim zijn: als kleine of middelgrote onderneming zijn grote merken je concurrenten. Je komt als het ware in dezelfde gewichtsklasse terecht. Maar dat wil daarom niet zeggen dat je evenveel geld moet investeren in reclame als zij. Misschien is het voor jou gewoon voldoende dat je enkele van hun strategieën ook toepast in jouw onderneming.
- De concurrentie van webshops uit het buitenland is enorm: volgens een onderzoek van Eurostat steeg de online verkoop zoveel dat lokale handelaars een verlies zien van ongeveer 2,5%. We kopen allemaal steeds meer online, maar meer dan de helft van ons wijkt dan nog eens uit naar buitenlandse webshops. Daarom is het belangrijk dat je een relatie met je (potentiële) klant opbouwt zodanig dat die verkiezen om bij jou te kopen.
- Time is money: hoe meer je anticipeert, hoe meer je spaart. Wanneer je ruim op voorhand met je toeleveranciers onderhandelt, is de kans groter dat je een gunstige prijs krijgt én misschien zelfs enkele andere extra’s ontvangt.
- Controle zorgt voor rust: wanneer je weet dat alles geregeld is, zal je zelf veel meer van de feesten en de tijd met familie kunnen genieten. Je kan alles al inplannen op voorhand: wie wanneer werkt, wat er wanneer binnenkomt, hoe alles tijdig de deur uit geraakt… Je kan zelfs al plannen wat je zal doen wanneer de verkoop toch niet zo loopt als je zou willen.
- Kerst is de grootste koopjesperiode: in 2016 spendeerde de Belg gemiddeld € 546 aan cadeautjes voor Kerst en Nieuwjaar. Grijp dus je kans om te verkopen aan diegene die bereid zijn (veel) te spenderen. Of je nu net als ieder jaar weet dat je grootste omzetcijfer die van de maand december is of je gewoon je omzetcijfer voor het hele jaar goed wil maken: het eindejaar is een belangrijke periode voor je verkoop.
- Je eindejaarscampagne kan je helpen met deze drie marketingdoelstellingen:

Verkoop
- Je laatste kans om omzet te genereren.
- Moment waarop consumenten bereid zijn veel te spenderen.

Trouw
- Vergroot de band met je huidige klanten.
- Maak een goede eerste indruk op nieuwe klanten.

Branding
- Opportuniteit om je positie te versterken en een community te creëren.
Het is dus belangrijk je eindejaarscampagne te plannen en niet gewoon zomaar wat te doen.
Het draait echter niet alleen om Sinterklaas en Kerstmis, er zijn ook nog heel wat andere opportuniteiten tijdens de eindejaarsperiode:
- 22/11 Thanksgiving
- 23/11 Black friday
- 06/12 Sinterklaas
- 25/12 Kerstmis
- 01/01 Nieuwjaar
- 03/01 Wintersolden
- 06/01 Driekoningen
Campagneschema
Ik geef je graag een algemeen schema zodat je vandaag nog kunt beginnen met het plannen van je eindejaarscampagne:
- Plannen en onderhandelen met toeleveranciers
- Campagne maken
- Klanten nieuwsgierig maken
- Campagne voeren
- Campagne afronden

1- Plannen:
reken uit hoeveel omzet je wil maken en denk na over welke producten of diensten je in die tijd van het jaar kan aanbieden.
Focus je op tijdelijke producten of werk thematische pakketten uit. Enkele voorbeelden:
- Pakketten: pakketten maken is altijd een goede optie omdat het de gemiddelde aankoop van iemand wat opkrikt én de consument het idee heeft dat hij iets van waarde schenkt aan de ontvanger van het pakket.
- Cadeaubonnen: dit is dé oplossing voor mensen die diensten aanbieden. Je kan er namelijk veel van verkopen in de eindejaarsperiode, terwijl de workload verspreid ligt over het hele jaar. Vooral voor cursussen, wellness, coaching… is dit interessant. Let er wel op dat je met duidelijke voorwaarden werkt!
- Typische winterproducten
- Producten die gebruikt worden tijdens de kerstvakantie
- Diensten die gericht zijn op goede voornemens na Nieuwjaar
Opgelet: wanneer je beslist om een product te verkopen dat je nu nog niet aanbiedt, is het belangrijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met je leveranciers. Zo ben je er zeker van dat je product op tijd aankomt en kan je misschien nog een betere prijs krijgen… En denk niet alleen aan het product zelf, maar ook aan de verpakking (etiketten, strikjes…). Denk aan alles wat je tijdens deze campagne zal nodig hebben.
2 - Campagne maken:
het gaat hier niet zozeer over het maken van flyers en banners, maar over hoe je al je communicatiemiddelen kan gebruiken om te verkopen. Dat betekent aanwezig zijn op social media, aan e-mailmarketing doen, een speciale banner op je site plaatsen, af en toe eens een direct mail sturen naar je klantenbestand… Wanneer je nog geen klantenbestand hebt, is dit misschien het moment er eentje op te starten. Verzamel de e-mailadressen of telefoonnummers van je klanten zodat je hen later kan contacteren voor je eindejaarspromoties.
Zoek naar een origineel idee dat je helpt te verkopen maar ook dat je helpt om je merk te positioneren. Zo zal je inspanning nu veel meer (en veel langer) resultaat opleveren. Denk eerst en vooral eens na wat je de voorbije jaren al hebt gedaan. Kijk welke campagnes resultaat opleverden en kijk ook eens naar wat je concurrenten gedaan hebben. Zo weet je in ieder geval al wat je niet moet doen.
Neem contact op met een professional zodat hij/zij kan helpen met het visuele en tekstuele aspect van je campagne.
Ook met de fotografische productie of video-opname en daaropvolgende bewerking.



3 - Klanten nieuwsgierig maken:
informeer je klanten een maand op voorhand dat je een interessante eindejaarscampagne aan het opzetten bent met fikse kortingen of dat je nieuwe producten aan het ontwikkelen bent. Zeg vanaf welke datum de kortingen geldig zijn en de producten beschikbaar zijn. Je hoeft dat niet letterlijk te vertellen. Je kan er ook voor kiezen om dat subtiel te doen via social media (bijvoorbeeld: ‘Ik heb een bezoekje aan de kerstman gebracht…’of ‘De rollen inpakpapier zijn aangekomen’). Het is de bedoeling dat je je doelpubliek triggert om je winkel een bezoekje te brengen of te vragen naar de eindejaarspromoties. Je kan je klanten ook een kaartje opsturen met de de mededeling dat ze een cadeautje ontvangen als ze het komen inwisselen tijdens de kerstperiode.
Pre-sale: maak een stap vooruit van de verzadiging van aanbiedingen en begin met een voorverkoop met voordelen voor jouw klant en omzetvolume voor jou.



4 - Campagne voeren:
wees klaar en duidelijk over je promoties, decoreer je winkel, plaats een toffe banner op de homepage van je website… Alles moet in het teken staan van je campagne.
Beloon je klanten ook met hun aankoop zodat ze opnieuw bij je kopen of je aanraden aan anderen. Je kan bijvoorbeeld een geschenkje geven bij aankoop vanaf een bepaald bedrag. Of een bon geven voor korting bij een volgende aankoop. Zo bouw je een band op en kan je ook na de eindejaarsperiode nog van je inspanningen genieten.
5- Campagne afronden:
wens al je klanten een gelukkig Nieuwjaar via social media, bedank hen voor het vertrouwen dat ze in jou en je producten/diensten hebben. En nodig hen uit voor de solden 😉
Enkele ideetjes voor acties:
- Kortingscodes
- Wedstrijden en tombola’s
- Je merk of je product kerstproof maken
- Spelletjes
- Acties voor een goed doel
- Een Limited Edition uitbrengen
- Gratis verzending
- Thematische pakketten : voor sportieve moeders, studerende kinderen, voor schoonouders…
- Aangepaste decoratie
- Een event/workshop organiseren
- Affiliate marketing
- Acties met werknemers en leveranciers

Tip: Gebruik jouw product als een protagonist
- Waarom niet een kerstboomfrietjes of rendierkousen, verbeeld je je fantasie en verras je klant. Het is een veilig idee en brengt spel en humor in je communicatie



- Produceer verschillende verpakkingen of inpakpapier met een aangepast patroon van jouw merk.
- Wees niet bang om humor te gebruiken of een beetje te lachen van kerstmis als de toon van je merk het toelaat.



Alle bovenstaande ideetjes kan je op verschillende manieren met je doelpubliek communiceren. Degene die ik aanraad is e-mailmarketing, omdat je via die weg direct contact hebt met je klanten. Enkele bijkomende tips:
- Bouw een klantenbestand op en verzamel e-mailadressen (via een nieuwsbrief, freebie op je site of via een klantenkaart van je winkel)
- Stuur drie tot vijf mails omtrent je eindejaarscampagne:
-
- Teasen – bied een cadeautje/korting/… aan
- Aanbod – Presenteer jouw aanbod en voordelen
- Geluk wensen- creëer een band met je klanten
- Aanbod +schaarste – geeft het aantal beschikbare eenheden aan of wanneer de aanbieding eindigt, waardoor de aankoopactie wordt gemotiveerd
- Communiceer jouw openingstijden tijdens de vakantie of als het nodig is om te reserveren. Bereid je voor op diegenen die op het laatste moment beslissen.
- Bedanken – zorg voor wederzijds vertrouwen
-
Heb je na het lezen van de blogpost het gevoel dat je hulp nodig hebt? Createria staat voor je klaar.
Nuttig informatie
Heel interessant artikel.
Dank u!
Bedankt voor je reactie. Dit maakt ons blij en moedigt ons aan door te gaan met het maken van content voor jullie.