Ben je niet helemaal overtuigd dat email marketing een klein deel van je digital marketing budget moet uitmaken?
Hebben slechte tongen beweerd dat email marketing dood is en dat je je eerder moet toeleggen op nieuwe strategieën om klanten te veroveren en aan je te binden?
Alvorens te proberen je te overtuigen dat email marketing een zeer machtige tool is voor een KMO, sta me toe je eerst een verhaal te vertellen.
Ik stel je voor aan Nedbox.
Nedbox is een educatieve website toegespitst op het leren en het oefenen van de Nederlandse taal.
Toen ik met Nedbox in 2016 begon te werken, telde het bedrijf ongeveer 35% aan regelmatige bezoekers van hun website.
We implementeerden een email marketing strategie gebaseerd op hun behoeften.
In slechts 6 maanden zorgden we ervoor deze 35% te verhogen naar 58%. Bijna het dubbel.
In de weekends steeg het aantal bezoekers van de website met ongeveer 40%.
Wat betekende dit voor Nedbox?
Dit betekende dat, dankzij mails met webupdates en interessante content voor de doelgroep, Nedbox véél meer geïnteresseerde mensen motiveerde om Nederlands te leren en naar de website terug te keren om meer oefeningen te maken.
Dit heeft als gevolg: meer gebruikers (klanten), meer digitale aanwezigheid, betere mogelijkheden en meer inkomsten.
Het geval van Nedbox is slechts één van de voorbeelden van bedrijven die hun doelstellingen hebben bereikt of verbeterd dankzij email marketing. En vandaag de dag zou ik graag willen dat je inziet wat deze vorm van digitale marketing voor jou kan betekenen.
Dus stel je open en ontdek de vele voordelen van email marketing voor jouw KMO!
¿Waarom is email marketing niet facultatief om klanten te veroveren en aan je te binden?
Men zegt dat er een parallel gecreëerd kan worden tussen email marketing en directe marketing die in jouw bus belandt (hoewel elke keer iets minder vaak).
Ik ben hier niet 100% mee akkoord.
Email marketing is zonder twijfel direct en zeker ook helemaal niet duur.
Maar de mogelijkheid dat jouw email marketing in de vuilbak belandt, zoals de meerderheid van de folders die je in jouw bus krijgt, is veel kleiner indien je het goed aanpakt.
Maar hoe pak je het goed aan?
Om te beginnen heb je de goedkeuring nodig van de persoon naar wie je de mail gaat sturen. Promotionele mails sturen gebaseerd op willekeurigheid dragen niks bij en bezorgen je een zeer slechte reputatie.
Om te zorgen dat jouw email marketing strategie werkt, is jouw eerste stap het veroveren van je potentiele klant op een legale manier via een inschrijvingsformulier. Normaal gezien moet je hem hiervoor een interessant infoproduct geven in ruil voor zijn gegevens: een cursus via e-mail, een informatiegids, een checklist, etc…
“Maar dit alles brengt veel inspanning met zich mee…” zal je zeggen.
In het begin misschien. Maar wanneer het proces van de inschrijvingen begint te werken, wordt het proces automatisch en moet je haast niets meer doen om van de voordelen te genieten.
.
Welke voordelen geeft email marketing aan jouw onderneming?
1. E-mail is, in tegenstelling tot social media, een stabiel en duurzaam middel.
Indien je klant zijn voorkeur wijzigt en stopt interesse te tonen in Facebook om zich toe te spitsen op Instagram, dan zal je een klant verloren hebben waarin je zo veel tijd hebt gestoken om hem te veroveren via dat eerste platform (Facebook).
Het e-mail systeem zal er echter altijd voor zorgen dat hij naar jouw e-mails kijkt, tenzij hij zich uitschrijft uit jouw lijst (daarom moet je al het mogelijke doen om hem geïnteresseerd te houden!).
2. Email marketing is relatief goedkoop.
Net zoals de meerderheid van bedrijfsleiders van KMO’s zal ook jij geconfronteerd worden met de uitdagingen van een beperkt budget. Wat meestal gebeurt in zo’n geval is dat de promotie op de 2e plaats worden gezet wanneer men ontdekt hoe kostelijk bepaalde types van reclame zijn.
Het voordeel van email marketing echter is dat het niet veel kost.
In eerste instantie moet je wel een platform aanschaffen voor het verzenden van e-mails en moet je ook jouw maandelijkse abonnement onderhouden maar we hebben het hier over een minimale én noodzakelijke kost.
Hou ook rekening met het volgende:
- De kost voor het creëren van jouw “lead magnet” (gratis kwaliteitsvolle content zoals e-books, rapporten, workbooks etc. die je aanbiedt in ruil voor een inschrijving op je website), zowel als je het zelf doet of wanneer je het werk aan een professional toevertrouwt,
- De tijd die je besteedt aan het schrijven en ontwerpen van e-mails voor jouw abonnees (wekelijks of maandelijks) om hen op de hoogte én geïnteresseerd te houden.
- De tijd die je besteedt aan het optimaliseren en analyseren van de gerealiseerde campagnes.
Maar afgezien daarvan is de investering minimaal.
En volgens de Direct Marketing Association, is de Return On Investment (ROI) van email marketing iets van 4,3%, een zeer gunstig percentage vergeleken met andere vormen van reclame.
Dus: minimale investering, gunstige return.
Dit is al een groot positief punt, niet?
Maar er is nog meer.
Om de nodige stabiliteit qua volume aan klanten en inkomsten voor jouw bedrijf te bereiken, moet je ervoor zorgen dat jouw klanten een zo lang mogelijke levenscyclus hebben.
Met andere woorden: het is zeer interessant voor je dat ze dezelfde of andere producten van jouw bedrijf kopen.
En je wilt uiteraard dat ze blijven kopen, keer en keer opnieuw.
En dat is iets wat je kan bereiken met een minimale investering in het onderhouden van de relatie met je klant door regelmatig een e-mail te sturen.
3. Jouw lijst van geabonneerden gaat van onschatbare waarde zijn voor jouw onderneming.
Het aantal geabonneerden maakt niet uit: of je er 100 of 10.000 hebt.
Die geabonneerde die vrijwillig heeft toegestemd om deel uit te maken van jouw database zodat jij hem over jouw merk en aanbod kan informeren, heeft een zeer belangrijke deur voor je geopend. Nu is het jouw verantwoordelijkheid dat hij interesse blijft vertonen in jouw aanbod en merk. Hiervoor heb je een zeer belangrijke tool, waarover we nog in volgende artikels zullen spreken: copywriting. Het gebruik van deze overtuigende vorm van redactie zal je helpen bij het beïnvloeden van jouw geabonneerden zodat ze de actie ondernemen die jou interesseert: iets kopen, antwoorden op een enquête, een bestand downloaden of interessante informatie verspreiden binnen hun eigen netwerk.
4. Email marketing is een zeer persoonlijk communicatiemiddel.
Denk erover na.
Je communiceert direct met een persoon die je toestemming hebt gegeven om zijn dagelijkse taken te onderbreken omdat hij geïnteresseerd is in wat je te zeggen hebt.
Nu heb je de unieke mogelijkheid om je verhaal te vertellen, om je persoonlijkheid op te blinken, je emotioneel te verbinden, inhoud te delen waarvan je perfect weet dat hij daarin interesse zal vertonen en waarover hij op de hoogte van wil blijven om zo uiteindelijk ook jouw producten te kopen of jouw diensten in te huren.
Email marketing is zonder twijfel het ideale kanaal om je klanten te veroveren op korte en lange termijn. En indien je werkt met klanten die zich in het buitenland bevinden of met een buitenlandse doelgroep, staat email je toe met hen in contact te blijven zonder veel inspanning of investering en zo ook de algoritmes van Google te verschalken die de voorkeur geven aan plaatselijke ondernemingen.
5. Email marketing is een intelligente en veelzijdige strategie.
Dankzij beheer- en e-mail verzending platforms zoals Mailchimp of InfusionSoft, kan je jouw klanten opdelen per demografische gegevens, interesses of zelfs de route naar jouw bedrijf. Sommige netwerken zoals Facebook staan je toe dit te doen, maar zeker niet alle, en nooit zo eenvoudig en goedkoop als de email marketing platforms.
Maar als je iets wilt onthouden van dit artikel, onthoud dan het volgende:
Het brengt totaal niks op om berichten te sturen op willekeurige wijze of wanneer je zin hebt of wanneer het je goed uitkomt!
Je moet consistent zijn.
Je moet vakkundig zijn.
En je moet een solide email marketing strategie hebben.
Anders ga je veel mogelijkheden verliezen die deze vorm van digitale reclame je aanbiedt.
Durf je de uitdaging aan?
Laat ons jou adviseren.
Of meer nog, laat ons intelligente email marketing strategieën voor je creëren.
Smeed een band met zo veel mogelijk klanten vanaf het eerste moment.
Informeer je hier betreffende onze diensten in digitale marketing en email marketing.
Credit: Graphic Resources Freepik.
Recent commentaar