Ben je eerder voor de pure en harde verkoop?
Vertel je jouw klant dat het enige wat je eigenlijk interesseert de overeenkomst is met hem/haar en het geld wat binnenstroomt op je bankrekening?
Ik veronderstel van niet!
Omdat, hoewel het duidelijk is dat het doel van marketing ‘verkopen’ is, jouw communicatie niet uitsluitend gefocust kan zijn op verkoop.
Bovendien is deze type relatie voor jou als ondernemer niet gezond.
De enige reden waarom de klant voor jou kiest is omdat hij geïnteresseerd is in een overeenkomst en het aanbod.
Niet omdat hij jou of jouw merk waardeert.
Hoewel dit eerste goed nieuws kan zijn voor jouw bankrekening, voor jou als ondernemer is het weinig hartverwarmend.
Vind je niet?
Je alleen toespitsen op de productie, verkoop en het financiële beheer als jouw enige competitieve sterktes en het grote potentieel qua communicatie links laten liggen, staat gelijk aan verliezen van ongelooflijke mogelijkheden.
Omdat, zoals Guy Kawasaki het verwoordt:
The goal is to provide inspiring information that moves people to action.
Ons doel is inspirerende informatie aan te bieden die de mensen aanzet tot actie.
Guy Kawasaki
We leven immers in het tijdperk van ‘hyperconnection’.
Terwijl het vroeger voor een bedrijf belangrijk was om effectief met het publiek te communiceren, is het vandaag de dag niet alleen een noodzaak om met de klant te communiceren via het internet, maar zelfs een verplichting.
Dus, terwijl je nog aan het ontspannen bent en van je vakantie geniet, vraag ik je om iets heel belangrijk te doen.
Neen, ik wil niet dat je jouw rust onderbreekt maar ik zou wel graag hebben dat je van deze momenten profiteert om eens goed na te denken en jezelf de volgende vragen te stellen:
- Bereik je jouw communicatiedoelstellingen?
- Of beter: heb je jouw communicatie doelstellingen duidelijk uitgewerkt?
- Wat doe je reeds goed om deze te bereiken?
- Wat kan je nog verbeteren? Zou je jouw netwerk kunnen uitbreiden? Je communicatie met je klanten verbeteren? Beter naar hen luisteren? Leren om beter hun taal te spreken? Sympathieker zijn?
Profiteer van deze periode om beslissingen te nemen die je naar de ideale plaats brengen die je wilt bereiken.
Heb je een duwtje in de rug nodig?
Hier is ie:
De drie voornaamste communicatiedoelstellingen rond jouw merk
De huidige consumenten maken hun aankoopbeslissing op basis van hun kennis van de merken en het vertrouwen dat zij leveren.
Daarom moeten jouw eerste drie doelstellingen van communicatie de volgende zijn:

Genereer zichtbaarheid

Bouw positionering

Verkrijg geloofwaardigheid
Wij vertellen je hoe je deze communicatiedoelstellingen voor jouw bedrijf kunt bereiken.
Waarom en hoe creëer je zichtbaarheid met jouw communicatie?
En indien je geen bezoekers hebt, heb je geen bestellingen op korte noch op lange termijn.
Dat is het spelletje van de business, en zo simpel is het!
Tot op vandaag zijn er meer dan 1.200 miljoen websites op internet gepubliceerd (gegevens van Live Statistics). Weet je hoeveel directe concurrentie je bedrijf heeft? Zeker veel.
Daarom is het zo belangrijk dat jouw communicatie acties geloofwaardigheid creëren voor jouw onderneming.
Creëer waardevolle content op je blog en deel deze op je sociale netwerken. Dit is een manier waarbij je jouw persoonlijke en professionele mening kan geven over thema’s die jouw doelgroep interesseren en die in een nauwe relatie staan met jouw onderneming. Indien je aan je persoonlijke merkt werkt, is het delen van jouw mening over de artikels van anderen een zeer snelle en effectieve manier om op te vallen. Over Content Marketing en de manier om je content te verspreiden via sociale netwerken zal ik je meer in detail vertellen in een volgende post. Schrijf je in om geen enkele publicatie te missen.
We leven in een zeer visuele maatschappij. Daarom raad ik je dan ook aan dat je probeert je te verbinden met jouw ideale klant door het creëren van afbeeldingen en video’s. Wanneer je voor videomarketing kiest, zal je zien dat de impact veel groter is.
Probeer aanwezig te zijn op de communicatiekanalen die door jouw doelgroep worden gebruikt, zowel massamedia als sociale netwerken, als diegene die beide zijn. Indien jouw publiek eerder lokaal is, moet je aanwezigheid in lokale kranten of pagina’s/groepen van sociale netwerken uit jouw buurt zeker niet uitsluiten. Het is niet omdat het lokaal of minder modern is, dat het niet minder waardevol kan zijn voor jouw onderneming!
Doe mee aan evenementen waarvoor jouw ideale klant interesse heeft: beurzen, conferenties, workshops, etc…
Profiteer van de kracht van networking (networking is absoluut niet dood!). De mensen die naar dit soort evenementen gaan zijn zeer geïnteresseerd in het opbouwen van professionele/commerciële relaties. Dus het loont de moeite het uit te proberen.
Merchandising blijft een zeer effectieve manier om je zichtbaar te maken aan een concrete gemeenschap, vooral aan een lokale gemeenschap.
Waarom en hoe moet je positionering bouwen met jouw communicatie?
Wat is positionering?
Positionering is het imago van jouw merk dat de consument creëert in zijn gedachten.
Jouw merk verdient “een positie” in de gedachten van de klant, wat ervoor zorgt dat hij je makkelijk herinnert vanaf dat moment.
Jouw inspanningen qua communicatie moeten ervoor zorgen dat jouw ideale klant een correct en gunstig beeld heeft van jouw onderneming.
Hoe bereik je dat?
Rekening houden met niet alleen hetgeen je zegt, maar ook op welke manier je het zegt, en ervan bewust zijn dat beide coherent moeten zijn met jouw acties.
Hiervoor heb je een hele reeks communicatie tools zoals:
Behandelen van klanten: Jouw beste marketingstrategie vandaag de dag is hoe je jouw klanten behandelt. Vergeet dat niet. Een klant die tevreden is met hoe hij behandeld wordt in jouw onderneming, is een klant die deze ervaring voor altijd zal onthouden (en zeker zal delen met familie en vrienden). Dus vergeet niet dat jouw positionering begint met iets heel simpel (maar tegelijk heel moeilijk) als de dienstverlening aan je klant.
Storytelling: Het verhaal van jouw merk, hoewel in jouw ogen misschien niet zo belangrijk, is een zeer krachtig communicatiemiddel. De klant van vandaag wil verhalen en onthoudt verhalen. Dus probeer jouw verhaal te vertellen en content te creëren op alle platformen die verwijzen naar dat verhaal.
Herhaal tot vermoeiens toe wie je bent, wat je anders doet en waarom je het zo doet. Jouw unieke identiteit is wat je onderscheidt van de honderdduizenden concurrenten in de digitale wereld. Maak het heel duidelijk en herhaal het zoveel als nodig is in verschillende contexten.
Coherentie en consistentie met jouw visuele identiteit. Zich positioneren betekent ook snel herkend worden op visueel gebied. Gebruik jouw logo, lettertype, kleuren, type foto, iconen, etc. voor al jouw communicatie zodat de mensen jouw ervaring kunnen linken met jouw merk via tastbare elementen.
Maak een lijst van Hashtags die je zal gebruiken in al jouw communicatie. Zo label en beschrijf je heel snel hetgeen jouw merk aanbiedt. Bovendien kunnen jouw volgers daarna al jouw publicaties gemakkelijk volgen.
Waarom en hoe krijg je geloofwaardigheid met jouw communicatie?
De geloofwaardigheid is de kwaliteit om geloofd te worden; iets wat zich vertaalt in het niveau van vertrouwen dat je creëert als professional. Dit is gebaseerd op objectieve elementen die aantonen dat je een expert bent en de controle hebt over de zaken waarmee je werkt, en op subjectieve elementen zoals de indruk die de mensen hebben over jouw professionaliteit, eerlijkheid, ethiek en waarden. Beide elementen vertalen zich in het vertrouwen dat zij in jou hebben.
Zo zullen de klanten voor jou kiezen omwille van kwaliteit en niet omdat je goedkoper bent dan de rest. Het publiek dat jouw kennis, referenties en jouw ervaring waardeert, zal meer geneigd zijn jouw producten of diensten te betalen. Hoe bereik je de communicatiedoelstelling ‘aan geloofwaardigheid winnen’?
Probeer certificaten of lidmaatschappen van referentie’instituten in jouw sector te verkrijgen. Dit vertelt aan het publiek in die sector dat je een erkende professional bent die zijn werk heel serieus neemt.
Win een prijs. Jij weet waarin je goed bent dus laat het zien. Doe mee aan een wedstrijd en behaal een prijs zodat je zichtbaarheid en een echte test van jouw capaciteiten in de sector zal hebben.
Getuigenissen van tevreden klanten. Er is niets beter dan de woorden van een tevreden klant die ‘Vertrouw mij’ zegt tegen een potentiële klant! Deel je getuigenissen op de sociale netwerken, op je website, op je blog, in jouw e-mailcampagnes en op eender welke vorm van communicatie met je klant.
Reviews of puntenbeoordeling. Ja, zelfs de sterretjes van de reviews zijn sleutelelementen in de geloofwaardigheid van jouw onderneming omdat zij de tevredenheid van de klant over jouw onderneming aantonen.
Actief zijn op fora of groepen en antwoorden op vragen van potentiële klanten of collega’s in de sector. Zo laat je jouw kennis blijken om op een nuttige en effectieve manier een probleem op te lossen.
Bied proefproducten of -diensten aan. Na het testen van jouw product of dienst zal jouw merk “echt” worden herkend en zullen de mensen een mening over jouw merk hebben. Vergeet niet een aanbeveling te vragen na de proef
Indien jouw communicatie campagne zich focust op de drie elementen waarover we gesproken hebben: Geloofwaardigheid, Positionering en Zichtbaarheid, zal het resultaat niet enkel maar een grotere verkoop zijn op korte termijn.
Wanneer deze drie elementen correct worden toegepast, worden namelijk de gewenste verkoopresultaten gecreëerd op een gemakkelijkere en continue manier.
Daarom raad ik je aan dat je die doelstellingen altijd duidelijk vermeldt in jouw jaarlijkse plannen.
Neen, je hoeft dit niet alleen te doen.
Createria staat je bij.
Neem zo snel mogelijk contact met ons op.
We helpen je bij het identificeren van jouw doelstellingen en bij het omzetten hiervan in de realiteit.
